Vi använder oss av cookies för att göra din upplevelse bättre.

Event Planner

Logga in i Event Planner och börja planera ditt event

  • Alla dina beställningar på ett ställe

    Event Planner är vårt digitala verktyg för utställare som har bokat plats och ska ställa ut på Stockholmsmässan. Här hittar du all relevant information inför, under och efter eventet, och alla verktyg som tex webbshopen, publiceringsverktyget och besöksregistreringssystemet under ett paraply med EN inloggning.

     I Event Planner har vi samlat all relevant information inför eventet med checklistor, monteröversikt, aktiviteter och praktisk information. Via Event Planner gör du alla dina beställningar och ansökningar. Du kan också via systemet skicka ut inbjudningar till kunder, marknadsföra dig på vår webbplats och mycket mer.

    När det är dags att starta med förberedelserna för ditt mässdeltagande börja då med att gå igenom listan på viktiga saker att ta ställning till. Här hittar du viktiga datum som gör att du spar både tid och pengar.

    Glöm inte bort att Stockholmsmässan även fungerar som en fullserviceproduktionsbyrå och kan hjälpa dig med allt du behöver för att genomföra ett lyckat event. Vi kan göra allt från kompletta monterlösningar och ljussättningar till skyltar och profilkarameller.

    Vilka kan logga in

    Alla som är registrerade som kontaktpersoner på ditt företag hos oss kan logga in. Monterbyggare och samutställare kan också använda Event Planner men kommer inte åt vår webbshop. (Monterbyggare kan läggas till som kontaktperson på dig som huvudutställare. Det innebär att monterbyggaren loggar in som huvudutställare och kommer åt allt. Om du vill att det ska fungera så för din monterbyggare så fixar du detta under Inställningar i Event Planner).

    Så här loggar du in
    Använd din e-mailadress som är registrerad hos Stockholmsmässan och följ instruktionerna. Så enkelt är det!

    Var vänlig notera att Event Planner kanske inte är tillgängligt eller öppet för just det event du deltar på. Information om Event Planner kommer via email från oss eller arrangören av det event du deltar på.

    Funkar i mobila enheter
    Event Planner är en responsiv tjänst, vilket innebär att den automatiskt anpassar utseendet efter skärmstorleken på din mobil, surfplatta eller dator. Observera dock att allt inte passar att genomföra i mobilen, de aktiviteter som inte är mobilanpassade finns det en ikon på i samband med rubriken.

  • Digital Monter FairMate

    Digital Monter - det mest kraftfulla verktyget när du vill nå dina besökare

    Med den digitala montern får du ett effektivt verktyg som försäkrar dig att besökare och journalister lär känna ditt företag - inför, under och efter eventets gång.

    Missa inte möjligheten att visa upp ditt företag online! Förutom information om ditt företag - så har du dessutom möjlighet att lägga in ditt företags mässerbjudanden och aktiviteter som du erbjuder under eventet. Dessa samlas tillsammans med alla mässerbjudanden och aktiviteter som eventet och de övriga utställarna har på eventets webbplats och app. Din monter blir nu lättare att hitta för besökarna som laddar ner vår app, som bland annat visar vägen till din monter.

    Vad ingår i den Digitala montern


    • Företagsnamn och kontaktuppgifter. Namnet blir synligt men också sökbart via sökmotorer (så som exempelvis Google) men också via vårt egna sökverktyg på eventets webbplats.

    • Ditt monternummer blir synligt, till det medföljer en länk till en karta över lokalen du ställer ut i. På detta vis blir det enkelt för besökarna att lokalisera var i lokalen din monter finns.

    • Dina varumärken blir synliga och självfallet också sökbara. Detta ökar ditt företags exponering och ger dig större affärsmöjligheter. Du kan också lägga upp och göra dig sökbar via ett flertal olika produktkategorier på eventets webbplats.

    • Egna mässerbjudanden och aktiviteter som du kan använda för att locka besökare till din monter. Utöver att visas i din digitala monter samlas de tillsammans med eventets och övriga utställares erbjudanden och aktiviteter via huvudmenyn.

    • Möjlighet att ladda upp inspirerande bilder, filmer, texter och länkar samt pressmeddelanden. 


    Vill du veta mer?

  • Vinflaskor-collage-2000x800

    Information för dig som ska ställa ut alkohol i din monter

    Mässrestauranger AB har utskänkningstillstånd för hela hallen och detta går inte att tillfälligtvis återkalla. Vi måste alltså följa de lagar och regler som normalt gäller på en restaurang avseende hantering av alkohol.

    Lista över din alkohol
    Mässrestauranger AB måste köpa den alkohol du avser att ta med till mässan som avsmakningsvin, skyltexemplar etc. Därför måste du fylla i formuläret "Alkoholförteckning till Mässrestauranger" som du finner i Event Planner under Produkter och tjänster/Utställare med alkohol. Där finner du även mer information om listan.

    Skicka faktura på alkoholen
    Förutom att fylla i alkohollistan så behöver du skicka en faktura till Mässrestauranger. Ekonomiskt ska detta in i Mässrestaurangers redovisning, varför vi ber er skicka dem en faktura. För enkelhets skull har Mässrestauranger bestämt ett belopp om 5.000 kr + moms.

    Efter mässan kommer dom att skicka en faktura till er för serveringstjänst på samma belopp. På detta sätt uppstår alltså ingen kostnad för någon.   
    OBS! Ingen betalning sker mellan företagen.

    Leveranserna av dryckerna behöver inte ske fysiskt till Mässrestauranger, utan ni tar själva med det till montern. Mässrestauranger kommer ha godtagbar övervakning av området under mässdagarna.

    All information om detta samt ett fakturaexempel och adress dit du ska skicka fakturan hittar du i Event Planner under Produkter och tjänster/Utställare med alkohol.

    Alkoholsmakprover i montern
    Som utställare med alkohol är det viktigt att du alltid tar en dryckeskupong, eller fler, i utbyte mot smakprov.

    Besökarna har möjlighet att köpa en remsa med 5 dryckeskuponger för 150 kr inkl. moms. Då ingår ett vinglas och en spottkopp. Kupongens värde är 20 kr inkl. moms. Vinglaset behåller besökaren. Besökaren kan också köpa en extra kupongremsa för 100 kr.

    Det är inte lagligt att bjuda på alkohol. Ett dyrt vin ska betalas med fler kuponger än ett billigt, ni sätter själva detta pris. Det är viktigt att ni sparar kupongerna och lämnar dessa till Stockholmsmässan efter avslutad mässa. Även i detta led kräver myndigheterna ekonomiska transaktioner som ska baseras på konsumerad mängd. Läs mer under Dryckeskuponger i Event Planner.
     
    För att köpa dryckeskupongerna krävs att man fyllt 20 år. Vi ber er också vara uppmärksamma på det när ni serverar smakprov och om det råder tveksamhet fråga gärna efter legitimation.

    Vår maxrekommendation är följande när det gäller smakproverna:  
    - Starksprit 2 cl  
    - Vin 5 cl  
    - Öl 10 cl

    På Bak- & Chokladfestivalen är det tillåtet att servera alkohol från kl. 10.00.

    Event Planner finner du även information om återlämning av dryckeskuponger samt beställning av vinglas och spottkoppar.

    Event Planner öppnar i augusti.

  • rosebaren

    Ha med ditt vin i vår bar!

    Nu har du chansen att visa festivalens besökare dina viner som passar särskilt bra till choklad och bakverk!

    I festivalens egen bar, the Chocolate Bar, har du som importör chansen att delta med dina produkter och visa våra besökare ditt utbud! Särskilt roligt är det om drycken passar till choklad, bröd, bakverk och andra sötsaker.

    Priser - ej utställare:

    Importörer/producenter som inte har en monter 2 500 kr/dryck.

    Priser - utställare:

    Anmäl två drycker för priset av ett! Dvs 2 drycker för 2 500 kr.
    Erbjudandet gäller endast utställare.

    Anmälningsblankett »

    Vid frågor om baren, vänligen kontakta:
    Blaise de la Croix
    Tfn: 0709-662869
    E-post: bdelacroix@gmail.com

    Är du intresserad av att boka en monter? Kontakta vår säljare Måns von Mentzer, 08-749 42 01 eller mans.vonmentzer@stockholmsmassan.se .

  • Roseglas-underifrån-750x500

    Ställ ut i dryckesområdet!

    Till festivalens dryckesområde med tillhörande lounge kommer besökarna för att lära sig kombinera god dryck med sina nyinköpta praliner och bakverk. Antalet dryckesmontrar är begränsade vilket ger dig som utställare god chans till många kundkontakter.

    När du bokar en dryckesmonter ingår en tid vid Smakbordet (värde 1 000 kr). Smakbordet är en avskärmad yta där du kan hålla en provning för besökare som är intresserade av just dina produkter. Stockholmsmässan marknadsför och säljer biljetterna till din provning och du behåller intäkterna!

    Vad kostar det?
    Monteryta 8 kvm, belysning, platsbyggt podiebord
    (90 cm högt), matta samt tid i Smakbordet.
    14.000 kr ex moms (inkl digital monter och anmälningsavgift).

    Monteryta 16 kvm, belysning, platsbyggt podiebord
    (90 cm högt), matta samt tid vid Smakbordet.
    24 000 kr ex moms (inkl digital monter och anmälningsavgift).

    Frågor kring festivalen?
    Måns von Mentzer, projektsäljare
    mans.vonmentzer@stockholmsmassan.se
    070-789 42 01

    Victor Ackerheim, operativ projektledare
    victor.ackerheim@stockholmsmassan.se
    070-789 44 23

  • utställarkort o biljett 1000x800

    Inbjudningar och utställarkort

    Vill du bjuda in kunder till festivalen? Beställ inbjudningar i EventPlanner! Där beställer du även utställarkort till din monterpersonal.

    Ett mycket effektivt sätt att marknadsföra sitt deltagande på är att i förväg skicka ut inbjudningar (entrébiljetter) till kunder som du vill träffa på festivalen.

    Du som utställare kan bjuda in dina besökare genom att beställa inbjudningar till förmånligt pris, 80 kr ex moms/utnyttjad biljett (värde 180 kr st).

    Inbjudningarna beställer du genom att logga in i Event Planner »

    Utställarkort
    Alla som arbetar i din monter under festivalen måste ha en egen personlig namnbricka med foto (fotobadge) och bära denna synligt. Detta är en säkerhetsfråga och underlättar också för besökarna att veta vem de har pratat med.

    Du registrerar din personal för utställarkort genom att logga in  i Event Planner »

    Event Planner öppnar i augusti.

  • tejprullar 1000x800

    In- och utflyttningstider

    Inflytt:
    Onsdag 2017-10-11 kl. 07:00-16:00
    Torsdag 2017-10-12 kl. 07.00-11.00

    Det går bra att vara kvar i din egen monter på onsdagen kl. 16:00-22:00 men vi vill att du ser till att gångarna är fria från
    gods, vagnar eller liknande då gångmattorna läggs efter kl 16:00.

    Utflytt:
    Söndag 2017-10-15 kl. 17:00-24:00
    Måndag 2017-10-16 kl. 07:00-16:00

    Skyddsskor
    Enligt krav från Arbetsmiljöverket ska skyddsskor användas av de som vistas i områden där det förekommer trafik med truck. Dessa regler gäller alltså på Stockholmsmässans produktionsytor under uppbyggnad och nedmontering av ett evenemang. Det är arbetsgivarens ansvar att reglerna följs, det innebär att du som utställare eller monterbyggare är ansvarig för att din personal bär skyddsskor.

    Skyddsskorna ska ha tåhätta och slutet hälområde d.v.s. lägst skyddsklass S1. Saknar du skyddsskor finns det att köpa i Servicecenter och i de flesta byggvaruhus.

     

  • Registrera monterpersonal

    Så här gör du för att registrera din monterpersonal:

    Alla som arbetar i din monter under eventet måste ha en egen personlig namnbricka med foto (fotobadge) att bära synligt.
    Detta är en säkerhetsfråga och underlättar också för besökarna att veta vem de har pratat med.

    Du, som monteransvarig, förregistrerar din monterpersonal genom att ange namn och e-mailadress på samtliga personer som ska arbeta i din monter.

    Monterpersonalen kommer att få ett e-mail där de uppmanas att gå in i systemet och slutföra registreringen.
    De kan förbereda genom att ladda upp ett foto i förväg.
    (Har de inga digitala foton kan detta ordnas när de kommer till mässan men ju fler som har laddat upp sina foton i förväg desto snabbare går processen på plats.

    När monterpersonalen kommer till eventet så går de till en av registreringsstationerna och skriver ut sin fotobadge.

    Till registreringen »

  • Scandic-Talk-byggnad-2000x800

    Bo vägg i vägg med Bak- & Chokladfestivalen

    Vill du ha nära hem under mässan? Bo på moderna Scandic Talk, vägg i vägg med Stockholmsmässan.

    Specialpris för utställare under Bak- & Chokladfestivalen:

    Enkelrum
    1080 kr per natt inkl frukost och moms.

    Dubbelrum 
    1210 kr per natt inkl frukost och moms. 

    Boka på scandichotels.se och uppge bokningskod: HEMOVILLA

    Erbjudandet gäller nätterna 9-17 oktober 2017, i mån av plats.

  • reklamplatser-1500x800

    Sprid ditt budskap under festivalen

    Vi ger dig möjligheten att lyfta ditt varumärke under en av våra mest välbesökta mässor. Passa på att visa upp ditt erbjudande för mässans alla besökare, och gör det brett!

    Med hjälp av våra reklamlösningar säkerställer du att du når besökarna på väg till, under och på väg från mässan. På så sätt kan du sticka ut lite extra och se till att så många som möjligt får ta del av ditt erbjudande.

    • Våra reklamlösningar består av Eurosize, vepor och digitala skyltar anpassade efter dina behov.
    • Vill du synas i anslutning till restauranger, toaletter eller kassor? Vi har färdiga lösningar som hjälper dig få maximal spridning av ditt budskap.

    För mer information kontakta
    Måns von Mentzer
    mans.vonmentzer@stockholmsmassan.se
    08-749 42 01

    eller

    Anders Eklund
    anders.eklund@stockholmsmassan.se
    08-749 44 39

  • Varning för skojare i branschen!

    Varning för Exhibitors Housing Management, ExpoGuide, World Wide Web, FAIRGuide, Event – Fair m fl. Det figurerar ett antal olika företag som försöker göra gällande att de är katalogproducenter.

    Ingen av de mässor som arrangeras av Stockholmsmässan står bakom och vi vill uppmärksamma alla om att breven är vilseledande.

    Genom konstruktionen av avtalen är det lätt hänt att underteckna. Det årliga beloppen framgår enbart av den finstilta texten.
    Tidigare har ett företag som heter Construct Data Verlag (CDV) erbjudit utställare att delta i katalogen Fair Guide med samma metoder. CDV har fällts i domstol för vilseledande marknadsföring.

    Det dyker hela tiden upp nya aktörer i denna bransch varför vi uppmanar er att vara uppmärksamma och noga läsa igenom det finstilta innan ni skriver under. Fairlink som är de Nordiska mässarrangörernas intresseorganisation uppskattar att hundratals företag i Norden drabbas varje år.

    Vad ska jag göra om jag har blivit lurad?
    Mer information hittar du här »

  • skyddsskor-300x200

    Skyddsskor för alla som befinner sig i våra lokaler

    Enligt krav från Arbetsmiljöverket ska skyddsskor användas av de som vistas i områden där det förekommer trafik med truck. Dessa regler gäller alltså på Stockholmsmässans produktionsytor under uppbyggnad och nedmontering av ett evenemang.

    Det är arbetsgivarens ansvar att reglerna följs, det innebär att du som utställare eller monterbyggare är ansvarig för att din personal bär skyddsskor. Skyddsskorna ska ha tåhätta och slutet hälområde d.v.s. lägst skyddsklass S1. Saknar du skyddsskor finns det att köpa i Servicecenter och i de flesta byggvaruhus.